B2B-marknadsföring med naturen som canvas
Företag
Pensionat Söderåsen ligger vid kanten av Söderåsens nationalpark och erbjuder boende i en lugn och naturnära miljö. Paret som driver pensionatet tog över gården för 15 år sedan med visionen att öppna ett bed & breakfast där människor kan komma nära naturen och dra ner tempot – en vision som de har uppnått.
Boendet har rum som är inredda för bekvämlighet och avkoppling. I området finns vandringsleder och möjligheter till friluftsaktiviteter som cykling och utforskning av naturen. Här finns en stor tomt med grönområden och gemensamma utrymmen för gästerna, som de kan använda för aktivitet och rekreation.
Pensionatet riktar sig till besökare som uppskattar naturupplevelser och lugn. De erbjuder en tillflyktsort för avkoppling, utforskning av omgivningen och en inblick i landsbygdslivet till såväl stora som små sällskap, familjer, par eller enskilda individer. De ger också plats för företag och organisationer som vill få ro att koppla bort vardagsuppgifterna och fokusera på en särskild uppgift, såsom planering, strategiarbete eller utbildning.
Uppgift
Pensionat Söderåsen strävar efter att nå ut till fler företag och organisationer och uppmuntra dem att ta del av erbjudandet om en inspirerande och naturnära mötesplats. Genom att aktivt arbeta med B2B-marknaden skapas möjligheter för en mer stabil beläggning över året, samtidigt som pensionatet behåller sin unika prägel av lugn och enkelhet.
Boendet lämpar sig särskilt väl för utbildningar och möten där en avkopplande miljö kan bidra till fokus, kreativitet och sammanhållning. Även om pensionatet har begränsad kapacitet för lyxiga konferenser och omfattande teambuildingaktiviteter, erbjuder det en personlig och naturnära upplevelse som attraherar verksamheter som värdesätter lugn och genuina möten.
Målet är att nå ut till de företag och organisationer som uppskattar just denna typ av miljö och skapa långsiktiga samarbeten där Pensionat Söderåsen blir en självklar plats för reflektion, strategiarbete och utveckling.
Det här projektet syftar därför till att lyfta de attribut man vill ska associeras med verksamheten samt att ta fram en strategi för hur man kan stärka B2B-marknadsföringen genom dessa associationer. Hur skapar man en differentiering gentemot andra verksamheter i samma bransch? Hur når man på bästa sätt ut till företag, intresseorganisationer, kommuner osv. med de värden som Pensionat Söderåsen erbjuder? Som underlag till projektet ska en litteraturstudie göras samt en mindre marknadsundersökning.
Slutliga avgränsningar görs i samråd med handledare på universitetet och uppdragsgivaren. Både student och uppdragsgivare ska vara medvetna om att relevant akademisk förankring ska tillämpas i arbetet.
Hållbarhetsmål som projektet berör