
Digitala produktpass för möbler
Detta är ett examensarbete för dig som vill sätta tänderna i lagstiftningen om digitala produktpass för att analysera dess betydelse för, och hur den bäst bör implementeras i, möbelindustrin. |
Uppdragsgivare
Blå Station är ett svenskt möbelföretag som grundades 1986 av formgivaren Börge Lindau i Åhus. Blå Station designar och producerar innovativa och hållbara möbler i offentliga miljöer. Deras sortiment inkluderar stolar, bord, soffor och andra möbler som ofta är modulära och anpassningsbara för olika behov. Blå Station samarbetar med olika formgivare och har genom åren fått flera utmärkelser för sin design, inklusive Red Dot Design Award och Guldstolen.
Blå Station har ett starkt fokus på miljömässig hållbarhet och arbetar på flera sätt för att minimera sin miljöpåverkan. Företaget använder återvinningsbara och förnybara material och har varit ledande i att minimera formaldehydhalten i formpressade trädetaljer. All tillverkning sker lokalt i Norden och Östersjöregionen, vilket minskar utsläppen från transporter och gynnar produkternas kvalitet och hållbarhet. Flera av deras möbler är certifierade enligt Möbelfakta, vilket innebär att de uppfyller höga krav på miljö, kvalitet och socialt ansvar |
BakgrundDen nya EU-förordningen om Ekodesign för hållbara produkter (ESPR) är en central del av EU:s strategi för att främja miljömässigt hållbara och cirkulära produkter. Förordningen är en ramlagstiftning som täcker ett brett spektrum av produkter. I ESPR ingår bland annat ekodesignkrav för olika produktgrupper och material med syfte att gynna återanvändbarhet, uppgraderingsbarhet och reparerbarhet, liksom förbud mot förstörelse av osålda varor för att minska resursslöseriet. En annan viktig del av förordningen är Digitalt produktpass (DPP), ett nytt krav på att tillhandahålla information om produkter i ett digitalt format för att underlätta spårbarhet och transparens. Digitala produktpass fungerar som digitala representationer av fysiska produkter, med detaljerad information om produktens hela livscykel. Lagstiftningen anger att produktpassen ska innehålla information om produktens miljöpåverkan, såsom mängden återvunnet material, reparerbarhet och innehåll av kemiska ämnen. Varje enskild produkt kommer att ha unika identifierare (t.ex. QR-koder eller chip) som dessutom anger var och när produkten har tillverkats liksom eventuella ändringar och reparationer av produkten som skett dess livstid. På detta sätt kan konsumenter och företag enkelt få tillgång till information om produktens ursprung, men också garanti och återvinningsmöjligheter. DPP underlättar därmed återanvändning, reparation och återvinning av produkter och bidrar samtidigt till ökad transparens i värdekedjan. |
Uppgift
Digitala produktpass har redan börjat implementeras för batterier och elektronikprodukter. Det är ännu inte fastställt när implementeringsperioden kommer att starta för möbler, men det är möjligt att det är dags så snart som 2026. På Blå Station och i möbelbranschen i stort funderar många nu på vilka krav som lagstiftningen ställer på dem som producenter och hur digitala produktpass ska implementeras rent praktiskt.
Potentiellt är möbelindustrins förutsättningar för att implementera DPP goda: De ingående materialen i en möbel är trots allt relativt få, för Blå Stations del handlar det främst om trä, metall, plast, skum och textilier. Å andra sidan så är leverantörskedjorna för materialen och komponenterna ofta komplexa, och på Blå Station funderar de på hur transparenta de behöver vara som producent. Hur ingående behöver de kunna visa på produkternas ursprung och produktionsförhållanden? Hur kan Blå Station och andra möbelföretag förbereda sig genom, exempelvis, nya rutiner för datainsamling eller ändringar i design, produktion och leveranskedja? Ur konkurrenshänsyn så är det känsligt för Blå Station att lämna ut uppgifter om vissa leverantörer och produktionssätt, så hur garanterar lagstiftningen om DPP att företag fortsatt kan behålla sina affärshemligheter? Andra intressanta frågor att undersöka i arbetet är vilka plattformar som skulle kunna vara lämpliga för datahantering kring produktpass, liksom hur lagstiftningen om digitala produktpass hänger ihop och samspelar med övrigt innehåll i Ekodesignförordningen men även andra delar av EU:s nya miljölagstiftning riktad mot företag. Slutgiltiga avgränsningar görs tillsammans med uppdragsgivare och universitetshandledare. |
Hållbarhetsmål som projektet berör


Emma Brodén
emma@sustainalink.se
0760-345 141