Examensarbete

El, biogas eller biobränsle - vad är bäst för traktorn?

Uppdragsgivare

Kiviks Musteri AB är ett familjeägt dryckesföretag på Österlen som förädlar frukt, grönsaker och bär till bland annat äppelmust, juice, cider, puré och soppor. Verksamheten har en lång historia med fem generationers samlade kunskap i ryggen om hur frukt och bär bäst hanteras för att bevara det nyttiga och den nyskördade smaken. Musteriets anor stäcker sig tillbaka till 1888 då de första äppelträden planterades av Henrik Åkesson på den plats som skulle komma att bli Kiviks Musteri. Idag är Kiviks Musteri ett välkänt livsmedelsföretag och ett populärt besöksmål. Läs mer på Kiviks Musteris hemsida.

Kiviks Musteri strävar efter att deras verksamhet ska påverka miljön så lite som möjligt, i allt från råvaruhantering till färdig förpackning. Företaget innehar en rad certifieringar, exempelvis Fairtrade, KRAV och ISO 14001 vilka innebär att miljöarbetet genomsyrar den dagliga verksamheten och det sker en ständig strävan av att förbättras.

Uppgift

Kiviks musteri har högt uppsatta mål när det kommer till klimatpåverkan. År 2030 ska företaget vara fossilfria när det kommer till elanvändning i den egna verksamheten samt transporter. De har redan nu kommit långt då all el och energi för uppvärmning kommer från förnybara energikällor och alla varutransporter körs med 100% HVO. Företaget arbetar dessutom med effektivisering av både energianvändning och transporter.

Av de fossila utsläpp som ändå uppstår i verksamheten kommer en stor del från de fordon som används i odlingarna. Företaget har i dagsläget 12 traktorer och 6 fyrhjulingar som drivs på diesel respektive bensin. Om Kiviks musteri skulle börja använda förnybara drivmedel i dessa så ger det en betydande skillnad för företagets totala växthusgasutsläpp. Att köpa in helt nya fossilfria fordon för att minska utsläppen innebär en enorm kostnad för företaget, samtidigt som nyproduktion av fordon också har en negativ miljöpåverkan. Kiviks musteri är nu därför nyfikna på vad de kan göra med sina befintliga fordon för att uppnå fossilfrihet.

Det finns idag goda möjligheter att konvertera fordon till exempelvis el eller biogas. Det finns också fossilfria drivmedel som går att avvända i befintliga bränsletankar utan att göra några egentliga förändringar i systemet. Vissa verksamheter har redan tagit steget att gå över till att tanka enbart fossilfria drivmedel, men samtidigt pågår det en debatt om hur dessa drivmedel påverkar fordonens livslängd. Det hörs starka röster som påstår att de fossilfria bränslealternativen skadar motorn vilket innebär krångel och kostnader på sikt. Att konvertera fordonen till exempelvis el eller biogas innebär däremot en omedelbar kostnad. Så vad ska man välja?

Det här projektet går ut på att slå hål på myter och stärka argumenten i den här debatten med fakta. Syftet med projektet är att djupdyka i frågan om hur olika åtgärder för att driva befintliga fordon på fossilfria bränslen påverkar fordonen på sikt. Du kommer att jämföra olika typer av bränsle, såsom HVO, RME, biogas, el, m.fl. och undersöka frågor såsom vilka åtgärder som krävs för att byta från diesel i traktorer eller bensin i fyrhjulingar till det nya bränslet, hur det nya bränslet påverkar motorn eller övriga komponenter på sikt, vilka risker och fördelar som finns med de olika alternativen samt vad debatten säger om de olika bränslenas framtidsutsikter.

Projektet syftar också till att göra en enklare jämförelse av klimatpåverkan från de olika bränslena och kan i mån av tid även omfatta en jämförelse av den ekonomiska aspekten vid byte till de olika bränsleslagen.

Slutliga avgränsningar görs i samråd med kontaktpersonen på företaget och din handledare på skolan.

Hållbarhetsmål som projektet berör

Uppdragsgivare Kiviks musteri
Förkunskaper Du läser en tekniskt utbildning såsom Maskinteknik eller Produktutveckling
Omfattning Exjobb på kandidatnivå för 2 studenter eller mastersnivå för en student
Plats Kivik/Lund
Kontaktperson

Helena Ensegård
helena@sustainalink.se
0706-353925