Examensarbete

Från växande grönområde till skolgård: Planera och bevara grönstrukturen på Brunnshög

Uppdragsgivare

Serviceförvaltningen inom Lunds kommun ansvarar för att sköta, utveckla och bevara skolgårdar och andra ytor i anslutning till kommunens objekt såsom skolor, förskolor, LSS-boende och liknande. Vid nya byggprojekt samarbetar de nära andra förvaltningar, entreprenörer och arkitekter för att skapa hållbara och attraktiva utemiljöer som gynnar både människor och miljö.

Uppgift

Brunnshögskolan, som kommer att ligga i det innovativa och hållbarhetspräglade området Brunnshög i Lund, planeras att börja byggas 2028. Byggstarten var tidigare planerad att ske innan dess, men förändrade planer innebär att bygget fördröjs. Detta får konsekvensen att en förplantering som gjordes redan för 24 år sedan får möjlighet att växa och utvecklas ytterligare innan byggstart. Serviceförvaltningen planerar nu hur grönstrukturen ska vårdas fram till byggstart och därefter, samt hur den befintliga grönstrukturen ska bevaras och integreras i den framtida skolgården.

I det här examensarbetet kommer du få bidra till de gröna aspekterna av skolgården. Arbetet inleds med en inventering av den befintliga grönstrukturen och utifrån den kommer du att ge förslag på hur denna kan användas i utformningen av skolgården. Egen kreativitet och idéer uppmuntras och kommunen ser gärna att värdefulla och intressanta element i grönstrukturen bevaras och integreras i planerna.

Därtill önskar kommunen också förslag på skötselplaner för området. Eftersom området kommer ha olika karaktär under de närmsta åren behöver flera olika stadier beaktas. Målet är att ta fram en plan för perioden innan byggstart 2028, en plan för tiden under entreprenadarbetet samt en långsiktig förvaltningsplan för när skolan är på plats och i drift.

Tidigare var tanken att skolan skulle rymma åk F-3 samt förskola, men också detta kan komma att ändas framöver och det är möjligt att skolan kommer att riktas mot äldre barn. Även detta bör beaktas i förslagen för utformningen av skolgården.

En annan fråga som också kan beröras i arbetet, om intresse och tid finns, är hur grönstrukturen som finns på den plats där skolbyggnaden troligtvis kommer att stå kan utnyttjas. Kanske kan den återanvändas på andra delar av skolgården, eller om den inte platsar just där, tas tillvara genom att flyttas till andra områden inom kommunen.

Slutliga avgränsningar görs i dialog med handledare på universitetet samt kontaktpersoner på kommunen.

Hållbarhetsmål som projektet berör

Uppdragsgivare Serviceförvaltningen Lunds kommun
Förkunskaper Vi söker dig som läser till landskapsarkitekt
Omfattning Masterarbete för 1 student, men kan ev. anpassas till kandidatnivå.
Plats Lund
Kontaktperson

Madeleine Brask
madeleine@sustainalink.se
0701 – 91 71 41