Hur får vi fler unga att engagera sig?
Är du intresserad av marknadsföring, hållbarhet och hur man får unga att engagera sig så är det här projektet för dig!
Uppdragsgivare
Naturskyddsföreningen Helsingborg är en lokalavdelning av den rikstäckande ideella miljöorganisationen Naturskyddsföreningen. Föreningen arbetar för att skydda och bevara naturen i Helsingborg och dess omgivningar, samtidigt som man engagerar sig i frågor om klimat, biologisk mångfald, vattenvård och miljöpåverkan i staden.
Med hjälp av ideella krafter arrangerar föreningen naturvandringar, föreläsningar, skräpplockardagar, kampanjer och andra aktiviteter som syftar till att sprida kunskap och påverka beslutsfattare i en mer hållbar riktning.
Föreningen samarbetar också med Helsingborgs miljöbibliotek, Lunds botaniska förening. Puggehatten, Studiefrämjandet i västra Skåne samt andra relevanta lokala miljö- och klimatgrupper för att skapa ett mer hållbart samhälle. Genom att kombinera folkbildning med opinionsbildning vill Naturskyddsföreningen Helsingborg vara en positiv kraft för förändring – både för naturen och människorna som lever här.
|
Uppgift
Naturskyddsföreningen Helsingborg har i dag drygt 1 400 medlemmar, men man upplever att medelåldern är hög och att det är svårt att attrahera yngre personer till verksamheten.
För att långsiktigt säkra föreningens framtid och relevans vill man nu öka engagemanget bland personer i åldern 16–40 år.
Projektet syftar till att ta fram konkreta rekommendationer för hur Naturskyddsföreningen Helsingborg kan nå ut till, attrahera och engagera en yngre målgrupp.
Projektet består av två huvuddelar, dels en litteraturstudie av befintlig forskning på området, dels en målgruppsundersökning med fokus på personer i åldern 16-40 år som syftar till att förstå drivkrafter, intressen och barriärer kopplade till ideellt miljöengagemang.
Resultaten från litteraturstudien och målgruppsundersökningen ska sammanställas och ligga till grund för rekommendationer kring hur föreningen ska marknadsföra sig mer effektivt mot unga och hur de kan förnya sitt kommunikationssätt för att få fler unga att engagera sig.
Slutliga avgränsningar görs i samråd med uppdragsgivaren och handledaren på universitetet. Både student och uppdragsgivare ska vara medvetna om att relevant akademisk förankring ska tillämpas i arbetet.
Mötena med uppdragsgivaren kommer att hållas i antingen Lund, Helsingborg eller digitalt.
Hållbarhetsmål som projektet berör