Kursprojekt

Hur viktig är miljöprofil för hotellgäster?

Uppdragsgivare

Tvättservice i Helsingborg AB är ett tvätteri med kunder inom hotell & restaurang, industri & verkstad samt vård & omsorg. De erbjuder hygienisk och skonsam tvätt av allt från hotellakan till arbetskläder. Företagets största kundgrupp finns inom hotell & restaurang, där erbjuder de en helhetslösning för tvätt- och textilservice genom att inte bara tvätta utan också förse sina kunder med dukar, sängkläder, handdukar och dylikt av hög bomullshalt och kvalitet.  Eftersom hotell- och restaurangverksamheter är företagets huvudsakliga kunder, ligger tvätteriet högsäsong under sommaren. Tvätteriet har två lokaler, en mindre i Helsingborg samt en stor i Åstorp, den senare behandlar merparten tvätt.

Tvättservice i Helsingborg AB är Svanen-märkt. Detta innebär att de har tvättprocesser som är mer energi- och vatteneffektiva än i konventionella tvätterier, samt att de använder Svanen-märkta tvättmedel som är helt fria från allergener och parfymer. Tvätteriet har nyligen uppgraderat nuvarande ISO-certifikat till ISO 9001, ISO 14001, ISO 26000 och ISO 45001 för att motsvara nuvarande samt framtida kravställningar. Genom en tydlig miljöprofil vill Tvättservice i Helsingborg AB att deras kunder inom hotell och restaurang ska kunna marknadsföra sig mot sina gäster som ett mer hållbart alternativ.

Uppgift

Tvättservice i Helsingborg AB vill att deras miljöarbete ska vara ett starkt argument till varför kunder (som till stor del är hotell) väljer just dem som tvätteri. Men för att ett ambitiöst miljöarbete ska vara en avgörande faktor för tvätteriets kunder, så behöver dessa i sin tur känna att miljö är något som deras gäster värderar högt i valet av hotell. I detta projekt får du/ni undersöka hur (potentiella) hotellgäster resonerar när det är dags att boka boende. Ni kan med fördel utgå från gästerna på något av de hotell som Tvättservice har som kund, men ifall detta inte är möjligt kan en undersökning på sociala medier användas. Frågor som är intressanta att undersöka är: Hur viktigt är det med miljö och hållbarhet när gäster ska välja hotell? Hur stor vikt får hållbar tvätt- och textilhantering jämfört med andra aspekter där miljö spelar in, så som mat- och dryck, städ, avfallshantering och el- och uppvärmning? Är Svanenmärkt och allergivänlig tvätt- och textilhantering något som efterfrågas? Utifrån ert resultat, går det att dra några slutsatser om hur hotell kan använda det faktum att de har en hållbar tvätt-hantering i sin marknadsföring?

 

Hållbarhetsmål som projektet berör

Uppdragsgivare Tvättservice i Helsingborg AB
Förkunskaper Vi söker dig som läser kursen Strategisk marknadsföring
Omfattning Kursprojekt i Strategisk marknadsföring
Plats Helsingborg
Kontaktperson

Emma Brodén
emma@sustainalink.se
0760-345141

Övrig information

Uppdragsgivaren erbjuder reseersättning