Kommunikationsplan för hållbara transporter
Var med och utveckla en strategi som stärker eltransporternas ställning och driver övergången till hållbara transporter.
Uppdragsgivare
Falkenklev Logistik är ett transport- och logistikföretag som är känt för sin innovativa satsning på hållbara transporter. Företaget erbjuder tjänster inom godstransport och logistiklösningar och har positionerat sig som en pionjär inom elektrifiering av transportsektorn. De har investerat i en egen laddpark och solcellspark, samt elektriska lastbilar och transportbilar, vilket möjliggör en helt grön leveranskedja.
Genom sitt systerföretag Rifil driver de även laddparker och har invigt Sveriges största laddstation för både personbilar och tung trafik. Denna satsning är en del av företagets fokus på elektrifiering och att minska sitt klimatavtryck, med målet att framtidssäkra transporterna och bidra till en hållbar omställning i branschen.
Falkenklev Logistiks engagemang för hållbara transporter har uppmärksammats med flera utmärkelser, där de lyfts fram för sin förmåga att tänka annorlunda och bryta mönster i en mogen och traditionell bransch.
Uppgift
Falkenklev Logistik strävar efter att bli en drivande aktör inom hållbara transporter och vill nu samla företag i transportnäringen för att skapa en gemensam kraft som driver kunder att välja eltransporter. I det här uppdraget får ni vara med och lägga grunden och utveckla en kommunikationsstrategi för att etablera denna sammanslutning och nå ut med dess budskap. Ett första steg för att bygga upp sammanslutningen är att lägga grunden för dess kommunikation och Falkenklev Logistik söker kreavtiva förslag för missionen att positionera eltransporter som det självklara valet.
Ni kommer själva ha möjlighet att påverka inriktningen av projektet, men en utgångspunkt är att ta fram en kommunikationsplan som kan leda arbetet i sammanslutningen framåt. Hur når man företag som vill vara med i sammanslutningen och hur ska sammanslutningen påverka beställare av transporter att välja ett hållbart alternativ? Därtill får ni gärna presentera förslag på inlägg till sociala medier för att öka synligheten och skapa ett stort engagemang som positionerar eltransporter som det självklara valet. Naturlig ingår också en målgruppsanalys i arbetet för att tydligare definiera vilka företag som bör inkluderas för att nå ut med budskapet.
Slutliga avgränsningar görs i samråd med uppdragsgivaren och handledaren på skolan. Både student och uppdragsgivare ska vara medvetna om att relevant akademisk förankring ska tillämpas i arbetet.
Hållbarhetsmål som projektet berör