Kommunikationsstrategi för hållbart resande
Uppdragsgivare
Eskilsminne IF är en idrottsförening baserad i Helsingborg, med en lång tradition inom fotboll och andra idrotter. Föreningen har ca 1500 medlemmar och är känd för sitt engagemang i både bredd- och elitidrott samt för att skapa en inkluderande och positiv miljö för alla åldersgrupper och nivåer. Med sin hemmaarena på Harlyckans IP och Västergårds IP samt starka lokala förankring, arbetar föreningen för att erbjuda sina medlemmar en hållbar och utvecklande idrottsverksamhet.
Eskilscupen är en årlig ungdomsturnering i fotboll som arrangeras av Eskilsminne IF. Turneringen är Sveriges näst största fotbollsturnering och samlar ca 18 000 spelare fördelade på drygt 1000 lag främst från hela Sverige och Norden men även från övriga Europa och världen. Eskilscupen fokuserar på att ge unga spelare en möjlighet att utvecklas, samtidigt som den skapar en rolig och inkluderande tävlingsmiljö
Uppgift
Under Eskilscupen samlas ett stort antal deltagare och deras familjer i Helsingborg för att spela/titta på fotboll men även för att bo, äta på restaurang och besöka olika sevärdheter runt om i staden. Detta medför ett stort antal resor som görs inom staden och i den närmaste omgivningen, vilket naturligtvis påverkar både klimatet och luftkvalitén.
Eskilsminne IF söker nu en studentgrupp som vill ta fram en kommunikationsstrategi som ska försöka påverka cupdeltagarna och deras familjer att resa hållbart under Eskilscupen. Det kan exempelvis handla om att välja kollektivtrafiken före bilen men även att göra besökarna uppmärksamma på alternativ som elcyklar/lånecyklar. Till strategin ska även förslag på inlägg till sociala medier tas fram.
Slutliga avgränsningar görs i samråd med uppdragsgivaren och handledaren på skolan. Både student och uppdragsgivare ska vara medvetna om att relevant akademisk förankring ska tillämpas i arbetet.
Hållbarhetsmål som projektet berör