Botantiques kundbas består främst av privatpersoner i åldern 30–60 år. Dessa kunder är trädgårdsintresserade och värderar det estetiska högt. Företaget har hittills endast haft enstaka företagskunder, men ser potential i att nå ut bättre till företag eftersom dessa gör större beställningar och kan bidra till en stabilare försäljning. Botantique når idag främst ut till sina kunder via Instagram och hemsidan.
Detta kursprojekt syftar till att analysera Botantiques nuvarande kundkrets, men även potentiella företagskunder och deras behov. Tillsammans med din grupp gör du en mindre marknadsundersökning. På vilka kanaler, och med vilket marknadsföringsinnehåll, ska Botantique nå ut för att bäst nå privat- respektive företagskunder? Vilka värden, förutom estetik, tycker Botantiques kunder är viktiga? Kan Botantique anpassa sitt erbjudande för att bättre attrahera företagskunder?
Resultatet av projektet blir en marknadsföringsstrategi som visar hur Botantique kan nå ut bättre till fler kunder, både privatpersoner och företag.
Slutliga avgränsningar görs i samråd med handledare på universitetet och uppdragsgivaren. Både student och uppdragsgivare ska vara medvetna om att relevant akademisk förankring ska tillämpas i arbetet.
|