Omvärldsanalys: Uppförandekoder
Uppdragsgivare
Kiviks Musteri AB är ett familjeägt dryckesföretag på Österlen som förädlar frukt, grönsaker och bär till bland annat äppelmust, juice, cider, puré och soppor. Verksamheten har en lång historia med fem generationers samlade kunskap i ryggen om hur frukt och bär bäst hanteras för att bevara det nyttiga och den nyskördade smaken. Musteriets anor stäcker sig tillbaka till 1888 då de första äppelträden planterades av Henrik Åkesson på den plats som skulle komma att bli Kiviks Musteri. Idag är Kiviks Musteri ett välkänt livsmedelsföretag och ett populärt besöksmål. Läs mer på Kiviks Musteris hemsida.
Kiviks Musteri strävar efter att deras verksamhet ska påverka miljön så lite som möjligt, i allt från råvaruhantering till färdig förpackning. Företaget innehar en rad certifieringar, exempelvis Fairtrade, KRAV och ISO 14001 vilka innebär att miljöarbetet genomsyrar den dagliga verksamheten och det sker en ständig strävan av att förbättras.
Uppgift
Kiviks musteri har sedan flera år tillbaka en uppförandekod för leverantörer, med kravställningar som alla företag som Kiviks musteri köper in råvaror ifrån måste åta sig att följa. Att ha uppförandekoder (Code of Conduct) är praxis bland såväl tjänsteföretag som tillverkande industrier som arbetar på en internationell arena. Många företag bygger sina uppförandekoder utifrån FN Global Compact’s 10 principer för företags sociala ansvarstagande, så även Kiviks musteri.
Mycket har hänt när det kommer till hur företag arbetar med hållbarhet sedan Kiviks musteris uppförandekod först antogs 2014, såväl socialt och ekonomiskt som miljömässigt. Kiviks musteri lägger stort fokus på hållbarhet i sitt dagliga arbete, sina produkter och i kraven de ställer på sina leverantörer. Detta är något som företaget vill ska vara tydligt även i sin uppförandekod. Man gör regelbundna revideringar och denna gång vill man göra en större genomsyn för att avspegla de hållbarhetsambitioner som företaget har, och säkerställa att koden går i linje med de riktlinjer och trender som finns för uppförandekoder idag.
Det här uppdraget går ut på att göra en omvärldsanalys för att undersöka hur trenderna ser ut för uppförandekoder idag. Har det skett några förändringar i UN Global Compact’s rekommendationer för uppförandekoder? Hur är andra livsmedelsföretags uppförandekoder utformade och finns det de företag som ställer andra typer av villkor som kan vara relevanta även för Kiviks musteri att ha med i sin uppförandekod? Kan man göra detta mer användarvänligt men samtidigt bibehålla tydligheten? Utifrån omvärldsanalysen ska ni ta fram förslag på hur Kiviks musteri kan utveckla sin uppförandekod för att bli än mer aktuell ur ett hållbarhets- och kundperspektiv.
Slutliga avgränsningar görs i samråd med kontaktpersonen på företaget och din handledare på skolan.
Hållbarhetsmål som projektet berör