Kursprojekt

Väck intresse för frösläppet

Verksamhet

Företaget Bloom & Berså AB drivs av floristen och trädgårdsmästaren Charlotta som erbjuder trädgårdsrådgivning och odlar snittblommor som används till egenbundna buketter och blomsterarrangemang till kunder som önskar personligt och lokalproducerat. Under varumärket Bloom and seeds säljer företaget även blomlökar och fröer för snittblomsodling genom sin webshop. Företaget ser en otydlighet i kommunikationen av de båda verksamheterna, med två separata websidor och två instagram-konton (@bloombersa och @bloomandseeds.se). På sikt funderar hon på att slå ihop både instagram-konton och websidor för att erbjuda alla tjänster som Bloom and seeds.

 

Uppgift

Varje år i november har Bloom and seeds frösläpp där de öppnar upp försäljningen av årets fröer och lökar inför kommande säsong. I år hålls frösläppet den 20 november och då rusar kunder från hela Skandinavien till websidan för att hinna få tag på unika sorter att odla under vår och sommar. Genom båda sina instagram-konton har företaget en stabil följarskara där också de finner många av kunderna till webshopen. På senare tid har Charlotta upplevt att tillströmningen av nya kunder har stagnerat och är nu nyfiken på vad man skulle kunna göra för att bredda sin kundbas på bloomandseeds.se.

I det här projektet kommer ni att ta fram en strategi för hur Bloom and seeds kan nå ut till nya kundgrupper och marknadsföra sig inför nästa års frösläpp. Strategin ska utgå ifrån Cialdinis principer, spegla företagets personlighet och vara väl anpassad utifrån företagets förutsättningar.

Uppdragsgivare Bloom and seeds
Förkunskaper Du läser kursen Marknadsföringspsykologi och inflytande
Omfattning Projektet görs inom ramen för en kurs under nov-jan.
Plats Svedala (distans)
Kontaktperson

Helena Ensegård
helena@sustainalink.se
0706-353925