Kursprojekt

 Varumärkesbyggande – attribut, associationer och differentiering

Perfekt projekt för dig som är intresserade av hållbarhet och varumärken!

Uppdragsgivare

Fika på Berga är ett fullservicecafé med eget bageri och konditori i Helsingborg. Här hittar man allt till frukost, lunch och fika.

Fika Berga bakar i princip allt på plats och i sortimentet hittar man massor av olika sorters baguetter, mackor, smörgåstårtor, sallader, tårtor och kakor. Här är öppet måndag-lördag och man serveras en stor frukostmeny, lunch och fika. Man väljer själv om man vill handla direkt på plats eller beställa och betala via företagets beställningsportal och hämta i Fika Bergas drive in på Berga företagsområde i Helsingborg.

Hållbarhet genomsyrar hela verksamheten och stort fokus ligger på att skapa en hållbar värdekedja som innefattar allt från en hållbar arbetsplats med bra arbetsmiljö, smarta lösningar för utbudet och initiativ för att minska mastsvinnet till att försöka få fler att förbeställa för att kunna effektivisera logistikkedjan, lämna överbliven mat till Hemlösas hus och köpa in begagnad inredning.

Uppgift

Då konkurrensen är hård på marknaden vill Fika Berga differentiera sig från konkurrenterna genom att bygga ett starkare varumärke. Det här projektet syftar därför till att definiera vilka attribut man vill ska associeras med varumärket samt att ta fram ett underlag för hur man skapar starka associationer. Företaget vill även att studentgruppen tar fram en strategi för hur man skapar en differentiering gentemot andra verksamheter/varumärken i samma bransch. Som underlag till projektet ska en litteraturstudie göras samt en mindre marknadsundersökning.

Slutliga avgränsningar görs i samråd med handledare på universitetet och uppdragsgivaren. Både student och uppdragsgivare ska vara medvetna om att relevant akademisk förankring ska tillämpas i arbetet.

Hållbarhetsmål som projektet berör

Uppdragsgivare Fika Berga
Förkunskaper Läser kursen Strategisk marknadsföring
Omfattning Kursprojekt i Strategisk marknadsföring
Plats Helsingborg
Kontaktperson

Malin Planander
malin@sustainalink.se
0732-75 04 29

Övrig information

Reseersättning för resor med kollektivtrafiken i Skåne i samband med projektet.