Examensarbete

Konsumentbeteende i naturturism

Uppdragsgivare

Vandra erbjuder självguidade vandringsresor i Europa, där resenärer kan uppleva vandringsleder på egen hand. Företaget tar hand om det praktiska, inklusive transport av bagage längs rutten, bokning av boende och tillhandahållande av ledbeskrivningar. Detta gör det möjligt för resenärerna att fokusera på själva vandringen och njuta av naturen utan att behöva oroa sig för logistiken. Vandra strävar efter att ge sina kunder en minnesvärd och bekväm vandringsupplevelse genom fokus på kvalitet och personlig service.  De erbjuder specialanpassade resor för olika typer av vandrare, från nybörjare till erfarna vandrare.

Sedan de grundades 2003 har Vandra vuxit till att erbjuda ett brett utbud av vandringsresor i både Sverige olika europeiska länder, där de flesta av resorna går till destinationer utanför Sverige. På Vandra jobbar Hans, Sussi, Lotta och Anna, som alla älskar friluftsliv och vandring.

Bakgrund

Vandra är en del av naturturismbranschen – en stor och snabbt växande sektor både i Sverige och internationellt. Även om det inte finns någon officiell definition av naturturism, har forskare vid European Tourism Research Institute (ETOUR) föreslagit följande formulering: ”Naturturism omfattar människors aktiviteter när de vistas i naturområden utanför sin vanliga omgivning." Naturturismen innefattar således en mångfald av aktiviteter och upplevelser, från spännande safaris i Kenya till en stillsam dagsutflykt på Kullaberg. Naturturism har en tydlig koppling till hållbar utveckling genom dess potential att öka förståelsen för naturens värden och hållbarhetsfrågor, samtidigt som den bidrar positivt till lokalsamhällen.

Uppgift

Vandra vill nu utforska konsumentbeteenden inom naturturism, med särskilt fokus på självguidade paketresor – en relativt ny och outforskad del av branschen. Många som arbetar med dessa tjänster är mindre aktörer med begränsade resurser för konsumentundersökningar, vilket gör detta projekt till en unik möjlighet att specialisera sig inom ett fält som ger värdefull kunskap i turistbranschen.

Projektet är flexibelt och kan anpassas inom det övergripande temat konsumenters attityder till naturturism, med fokus på självguidade paketresor. Några centrala frågeställningar kan vara: Hur relaterar olika typer av naturturister till naturen? Vilka värden eftersträvar de under resor av den typ Vandra erbjuder? Vilken betydelse har hållbarhet för deras beslut?

Hållbarhetsmål som projektet berör

Uppdragsgivare Vandra of Sweden AB
Förkunskaper Du studerar t.ex. företagsekonomi, Service Management eller annan utbildning med fokus på konsumentbeteende
Omfattning Examensarbete på kandidat- eller masternivå
Plats Helsingborg/distans
Kontaktperson

Emma Brodén

emma@sustainalink.se 

0760-345 141